איך להתגבר על מגבלות הסאונד בחשבון עסקי בטיקטוק

פרסום בטיקטוק הוא לא דבר פשוט, ולא רק בגלל שהמשתמשים בו מעדיפים להימנע מתוכן ממותג, אלא בגלל ההגבלות המשפטיות הקיימות על חשבונות עסקיים. אבל כן יש מספר דרכים להתגבר על המגבלות האלה ולהפוך את הפרסום שלכם בטיקטוק להרבה יותר ויראלי.
boliviainteligente-8ktJkRSu61o-unsplash

גם המותגים הגדולים כבר הפנימו – לטיקטוק יש חוקים משלו. וכמו כל פלטפורמה דיגיטלית, גם שם השכילו להפריד את המשתמשים העסקיים מהפרטיים, וההפרדה הזאת באה עם שורת מגבלות שנדמה שהיא יכולה לעשות את החיים קשים עבור אנשי שיווק ומיתוג שרוצים לנצל את הפלטפורמה הזאת. אז איך בכל זאת אפשר להתגבר על המגבלות האלו?

כדי שנוכל לענות על השאלה הזאת, צריך להבין קודם כל מהם בדיוק ההבדלים בין חשבון קריאייטור וחשבון עסקי, אילו פיצ’רים קיימים בהם ומהם היתרונות של כל אחד:

חשבון קריאייטור

פעם חשבונות קריאייטור היו נחשבים לחשבון עסקי. אבל היום, כל חשבון קריאייטור בטיקטוק הוא חשבון פרטי, וכמו באינסטגרם ובטוויטר – הם יכולים לקבל וי כחול.  ממש כמו משתמש רגיל, חשבונות קריאייטור יכולים להשתמש בכל הצלילים בטיקטוק, וגם ליצור צלילים משלהם, והם יכולים להשתמש בסרטונים של משתמשים אחרים כדי ליצור סרטוני דואט וסטיץ’.  אבל מה שהופך קריאייטורים לחשבונות יותר “מתקדמים” זאת הגישה לאנליטיקס שעוזרים להם לראות לאילו סרטונים היו ביצועים יותר טובים, כדי שיוכלו לדעת אילו סוגי סרטונים העוקבים שלהם אוהבים יותר.

חשבון עסקי

חשבונות עסקיים בטיקטוק, כשמם כן הם – מיועדים לעסקים ומותגים. היתרון המרכזי בחשבון עסקי בטיקטוק הוא הגישה לכל הכלים השיווקיים שהפלטפורמה מציעה – שירות אנליטיקס מתקדם עם ניתוח תובנות לגבי סרטונים שהועלו, מודעות ממומנות עם CTA לאתר העסק, והקמת חנות דיגיטלית. אבל עם כל האפשרויות שטיקטוק מציע לחשבונות עסקיים, יש בהם חיסרון מאוד גדול, והוא יותר בפן הקריאייטיבי – הכמות המוגבלת של צלילים שאפשר להשתמש בהם. 

וממה המגבלה הזאת נובעת בדיוק? אם צליל מסוים מוגן בזכויות יוצרים, זה מגביל מותגים להשתמש בו, כי כל עוד השימוש בו נעשה כדי להפיק רווח – מדובר בשימוש מסחרי שמחייב היתר שימוש מבעלי הזכויות של היצירה. למעשה, כל יצירה מוזיקלית שאי פעם פורסמה בפומבי מוגנת תחת זכויות יוצרים, אלא אם חלה עליה התיישנות, כלומר היא שוחררה לפני יותר מ-95 שנה, או שהיוצרים שלה העבירו אותה למרחב הציבורי בעצמם, כלומר ויתרו על הזכויות. וכאילו המגבלה הזאת לא מעצבנת מספיק בפני עצמה, בגללה חשבונות עסקיים לא יכולים ליצור סרטון דואט או סטיץ’ אם הסרטון שהם משתמשים בו כולל בתוכו צליל מוגן בזכויות יוצרים. 

אם אתם יודעים דבר או שניים על טיקטוק, אז כנראה אתם יודעים שסרטונים שמבוססים על צלילים פופולריים גורפים יותר צפיות, וכך גם האלגוריתם של טיקטוק מקדם אותם יותר. אבל יותר מזה – צלילים בטיקטוק הם חלק גדול מהטרנדים הקיימים בפלטפורמה, ואם קיימת לכם בחשבון מגבלה על הצלילים המותרים לשימוש, זה אומר שלא תוכלו להשתמש בהרבה מאוד מהטרנדים האלו. ורק נאמר שכשקריאייטורים מעלים תוכן בשיתוף עם חשבון עסקי (כלומר תוכן שיווקי), גם אז המגבלה הזאת קיימת.

אבל רגע, אם כל יצירה מוזיקלית מוגנת תחת זכויות יוצרים, זה לא אומר שהמגבלה על חשבונות עסקיים צריכה לחול גם על חשבונות פרטיים? הרי הם עושים בה שימוש פומבי! לא בדיוק.

לטיקטוק יש הסכמי שימוש עם כל חברות התקליטים הגדולות שמותירים שימוש לא-מסחרי ביצירות שלהם, וכל עוד השימוש נעשה למטרות רווח כלכלי – מדובר בשימוש מסחרי. אבל חוץ מזה, זה גם אינטרס של חברות התקליטים שקריאייטורים ומשתמשים פרטיים יעלו סרטונים עם היצירות האלה – כבר קרה לא מעט פעמים שצלילים שכוללים שירים מסוימים הפכו אותם לפופולריים ואפילו הצליחו להשיב אותם למצעדי מיינסטרים.

איך בכל זאת אפשר להתגבר על הקושי הזה?

תעברו בחזרה לחשבון פרטי

מעבר מחשבון עסקי לחשבון פרטי הוא דבר אפשרי בטיקטוק. אומנם כך תוכלו להשתמש בכל הצלילים הקיימים בספריה של טיקטוק, אבל זה אומר שתאלצו לוותר על שאר הפיצ’רים השיווקיים שבאים יחד עם חשבון עסקי, כמו מודעות ממומנות עם CTA והפנייה לאתר, אנליטיקס לניתוח ביצועי סרטונים ותוכן בשיתוף משפיענים, ואלו לא דברים שהיינו ממהרות לוותר עליהם. לכן אם אתם חושבים לעשות את הצעד הזה, אנחנו מציעות לשקול טוב-טוב לפני, במיוחד אם החשבון שלכם מייצג מותג מוכר.

השתמשו במוזיקה ללא זכויות יוצרים

הספריה המסחרית של טיקטוק לחשבונות עסקיים כוללת מעל 150 אלף צלילים מותרים לשימוש מסחרי. נכון שלא לכולם יש את הפוטנציאל להפוך לויראליים, אבל בתוך הספריה תוכלו למצוא את רשימת TikTop – שכוללת בתוכה מספר צלילים ללא תמלוגים שכבר הפכו לטרנדים, כך שהתקווה לא לגמרי אבדה. ורק נזכיר שלהשתמש במוזיקה מתוך הספריה המסחרית המוגבלת עדיף מלא להשתמש במוזיקה בכלל.

קנו זכויות יוצרים

אפשר לפנות ישירות לבעלי זכויות היוצרים ולשלם עבור השימוש ביצירות למטרה שלשמה אתם חפצים בה. אבל לפתרון הזה יש שני חסרונות משמעותיים – הראשון הוא שתאלצו להיפרד מכמות מסוימת של כסף, והכל בשביל סרטון טיקטוק. החסרון השני הוא שמדובר בתהליך שיכול לקחת זמן, וטרנדים בטיקטוק מתחלפים בקצב מהיר מאוד, כך שעד שתשיגו את זכויות היוצרים על יצירה מוזיקלית מסוימת – זה כבר לא יהיה רלוונטי.

אל תשתמשו בצליל

פשוט אל תיכנסו לצרה הזאת מלכתחילה. אבל כמו שאמרנו קודם, רוב הסרטונים המצליחים בטיקטוק משתמשים בצלילים ברקע, כך שאם בחרתם לא להשתמש בצליל רקע לסרטון שלכם – יהיה לו יותר קשה להניע את הקהל למעורבות.

לאן הולכים מכאן?

אז אולי ה”האקים” שמצאנו הם פיתרון חלקי למגבלה של טיקטוק על חשבונות עסקיים, אבל זה לא אומר שאי אפשר לנצל את המצב הקיים לטובתנו – עם קצת חשיבה מחוץ לקופסה, אפשר ליצור דברים יפים גם כשסל הכלים שלנו מוגבל. מי יודע? כוחו של הטיקטוק הוא להפוך את הדברים הכי בלתי-צפויים לטרנדיים.  ואם אתם צריכים עזרה בלהפוך את המותג הבלתי-צפוי שלכם לטרנד שכולם ידברו עליו בטיקטוק – אנחנו כאן כדי לעזור!