הקמפיינים שעשו לנו את יום האישה

יש מספר קטן של OBMים שמצליחים לגרום למותגים בכל העולם להתאגד סביב נושא משותף ולהוציא את החיה הקריאייטיבית שבהם החוצה. הפעם נרצה להתמקד במותגים שהרימו השנה קמפיינים חדים עם מסרים נוקבים לכבוד יום האישה בצורה שבאמת גרמה לקהל לחשוב, כפי שקריאייטיב טוב צריך לעשות.
vonecia-carswell-0aMMMUjiiEQ-unsplash

מרץ הוא ה-חודש של אנשי השיווק, ולו רק מהסיבה שהוא מ-פ-ו-צ-ץ ב-OBMים. כאלו שסובבים סביב חגים כמו פורים או יום סיינט פטריק, כאלו שמטרתם להעלות מודעות לנושאים חברתיים כמו יום תסמונת דאון או יום המים, וגם כאלו שסתם קיימים בשביל שלמנהלי סושיאל יהיה על מה לדבר כמו יום הפאי או יום הוופל (וגם כאלה שהם לא סביב קינוחים). אבל בכל חודש מרץ במהלך השנה, יש יום אחד שכל אנשי השיווק והקריאייטיב מתכוננים אליו מראש, והוא גם יום שחשוב לנו במיוחד, ה-8 במרץ – יום האישה.

בגלל שיש כל כך הרבה נושאים שאפשר לקדם סביב יום האישה, אפשר לחשוב על הרבה כיוונים יצירתיים להביא דרכם את הנושאים האלו לסדר היום הציבורי. ואכן במהלך יום ואף חודש האישה, הרשת מוצפת במודעות, סרטונים ולינקים לאתרים שעוסקים בקידום מעמד האישה ושוויון בין המגדרים. חלקם טובים יותר, חלקם טובים פחות, חלקם לגמרי חוטאים למטרה. חלקם מצליחים לעורר שיח ציבורי של ממש. אלו הקמפיינים מהארץ והעולם שהצליחו לגרות לנו את המחשבה ביום האישה 2023:

 

עושים כבוד למייסדות

כששומעים על סיפורי הצלחה של חברות גדולות, לרוב שומעים על אלו שפיתחו את המוצר של החברה. אבל מה לגבי אלו שעשו את כל עבודת הפיתוח העסקי? זוהי בדיוק הנקודה שמותג הגלידות העולמי האגן דאז רצו להעביר ביום האישה האחרון. רק שכאן מדובר בסיפור נשי, מעין “האישה מאחורי”, והוא גם מתחבר לנושא הכללי שבו יום האישה צוין השנה – Embrace Equity.

מאחורי האגן דאז עומדות שתי דמויות – הזוג רובן ורוז מאטוס. אבל בעוד שרבים זוקפים את ההצלחה של המותג לזכותו של רובן שהמציא את הגלידה עצמה, התרומה האדירה של רוז לפיתוח המותג והעסק לרוב נשכחת. במחלקת השיווק הנוכחית של האגן דאז החליטו שהשנה הם רוצים להביא את רוז למרכז. כדי לעשות זה, הם לקחו את הטעם האהוב על רוז, וניל, ועטפו את האריזה שלו בעיצוב שמראה את דמותה הוקטורית של רוז לצד השם החדש Founder’s Favorite. המיתוג ששם במרכזו את המייסדת הופיעה לאחר מכן גם בחנויות המותג בכל העולם.

המיתוג החדש של הטעם האלמותי הוא רק חלק מהמהלך של האגן דאז להעלות ההכרה בתרומות של נשים להצלחתם של עסקים, ומחלק מענקים כספיים עבור נשים ששום דבר לא עוצר בעדן.

מצמצמות את הפער

פער השכר הוא אחד הנושאים הבוערים שנוהגים לציין ביום האישה, אבל יש עוד הרבה פערים כשזה נוגע למגדר. פער שלא מדברים עליו הרבה הוא הפן הבריאותי. או אם לדייק: הפן המיני. הידעתם שהסיכוי של נשים להגיע לאורגזמה בעת קיום מגע מיני קטן פי 4 משל גברים? גם אנחנו מזועזעות. רק שהפעם זה לא מרגיש לנו נעים.

דורקס, מותג הקונדומים הגדול בעולם, החליט לשים לפער הזה סוף. או לפחות להביא אותו לסדר היום. המותג שהחל את דרכו בבריטניה רצה להעביר לגברים את אותה התחושה שנשים חוות כשהן לא מצליחות להגיע לשיא. והם עשו את זה בדרך הכי כואבת – כדורגל. אחד הדברים שאוהדי כדורגל שונאים בעת צפייה במשחק בבית זה כשמסתירים להם בנקודות מותחות במיוחד במשחק, כמו גולים או בעיטות חופשיות, וזה בדיוק מה שדורקס עשו – בזמן שידור משחקי כדורגל, בכל פעם שהמשחק היה מגיע לרגע שיא, השידור נפסק ונחשף שהסיבה מאחורי ההפרעות הללו הוא הפער המגדרי באורגזמות.

אבל מעבר להעלאת המודעות לנושא, בדורקס בחרו לעזור לצמצם את הפער באמצעות קמפיין הכולל מתן עצות לנשים להגעה לאורגזמה יותר בקלות בשיתוף מומחית במיניות נשית. האמת, הקמפיינים שבאמת עושים לנו את זה הם אלו שלא רק מעלים מודעות, אלא גם פועלים בנושא. ולגבי ה”עושים לנו את זה”, זאת לא הייתה בחירת מילים מקרית.

תזכורת חשובה

נשארים בתחום הבריאות. רק הפעם בפן יותר מציל חיים. אוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן השד. נכון שהוא נמצא במרחק של 7 חודשים מיום האישה, אבל סרטן השד הוא לא דבר שההתמודדות איתו מוגבלת לחודש אחד בשנה.

עמותת אחת מתשע החליטה להזכיר לנו את החשיבות בביצוע בדיקת ממוגרפיה גם לא במהלך חודש אוקטובר. לשם כך, העמותה חברה לצמד StrongHer, והם יצאו במהלך חוצות שבמוקדו יצירה המדמה שד נשי בעזרת שלושה אלמנטים פשוטים – גב של אישה, כובע ומכנסיים. וכמו בחירת המילים שלנו מקודם, גם בחירת הצבעים כאן אינה מקרית, ונועדה בשביל לגרות את הדמיון.

אם מובילי הקמפיין רצו להצית את המחשבה, בואו נאמר שהם לגמרי הצליחו.

מפרגנים לעסקים נשיים

אם בתאריך 8.3.22 יצא לכם להזמין מדומינו’ס פיצה, ככל הנראה קיבלתם קרטון בצורה מוזרה, ובתוכו פיצה במבנה חסר. עם 32% פחות פיצה ליתר דיוק. כל זה היה חלק מקמפיין “איך זה מרגיש לקבל 32% פחות” שבו השתתפו מספר עסקים ברחבי הארץ כדי להעלות את המודעות לפער השכר בין המגדרים.

השנה החליטו בדומינו’ס במקום לעצבן את הלקוחות, ללכת יותר לכיוון של תמיכה והעצמה. כדי להראות את הצד הקליל והמפרגן של המותג, הרשת בחרה לקרוא ללקוחותיה דווקא ביום האישה שלא יזמינו מהם והפנו אותם לארבע פיצריות שכונתיות ברחבי הארץ תחת ניהול ובעלות נשית.

אומנם זה נראה בהתחלה הזוי שהפרזנטור מאור כהן ביקש מהקהל לא להזמין מהם בסרטונים שהופצו ברשת. בכל זאת, סרטונים שיווקיים בדרך כלל אמורים למשוך את הקהל, למרות שאם נודה באמת, כשהקמפיין כל כך מוצלח – זה רק גורם לקהל לרצות לחזור, לא משנה מה המסר מאחוריו.

מתקדמות ומקדמות

זה ידוע שברוב החברות הגדולות במשק, הדרג הניהולי הבכיר מורכב בעיקר מגברים. למען האמת, נכון לשנת 2021 רק 31% ממשרות הניהול הבכיר בכל העולם היה בבעלות נשית. אבל מחקרים מראים שדווקא עלייה בשיעור הנשים בדרג הניהולי מגדילה את רווחיות החברה (ואנחנו לגמרי מזדהות עם התוצאות של המחקרים האלה).

בחברת מימון ישיר בחרו לצאת בהצהרה – “אנחנו לא מקדמים נשים – נשים מקדמות אותנו”. אולי מדובר בהצהרה שבהתחלה נשמעת די פומפוזית, אבל נתוני החברה מראים ש-57% מהדרג הניהולי במימון ישיר הן נשים. מדובר בנתון מרשים, במיוחד לאור העובדה כשמדובר בחברה בתחום הפיננסים, הידוע בתור תחום שנשלט בידי גברים.

ההצהרה של מימון ישיר היא לא רק מסר של גאווה במנהלות בחברה. הקמפיין הזה נועד גם כדי לקרוא לחברות נוספות במשק לקדם את העובדים והעובדות בהן לפי היכולות, ולא על בסיס מגדר.  תארו לעצמכם כמה רווח חברות נוספות היו מצליחות לגלגל אם רק היו בהן עוד נשים מנהלות…

הדרך עוד ארוכה

נקנח בקמפיין של אחד ממותגי המעסיק המוצלחים בארץ שהצליח לשבור את הרשת. מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח ידועים בסרטונים שוברי הרשת שלהם, בהם החברה משקיעה לא מעט משאבים, כולל להביא דמויות מפורסמות דוגמת אילן פלד. באופן כללי עמוד הפייסבוק שלהם שווה הצצה. אבל יותר מזה – החברה חרטה על דגלה את ערך השוויון, ההכלה והגיוון.

לכבוד יום האישה השנה, מחלקת השיווק של מיקרוסופט ישראל בחרה להפיק סרטון ולשתף פעולה פעם נוספת עם פלד, שידוע בעיקר בגילום דמויות נשיות. רק שהפעם, באופן יוצא דופן, הוא גילם את עצמו. הסרטון מדמה ישיבת קריאייטיב עבור הפקת סרטון לציון יום האישה. הסרטון אומנם מתחיל בצורה יחסית משעשעת, אבל ככל שהסרטון מתקדם, יותר ויותר מציאות מדכאת על מעמד האישה בחברה הישראלית נזרקת לנו לפרצוף, עד שמגיע פריים הסיום בו נראה שמחליטים לשים בצד את כל הנושאים הרציניים שבאמת יש לקדם ביום האישה, ובמקום זה ללכת על עוד סרטון הומוריסטי שחוטא למטרה. 

האמירה הבועטת של הסרטון עשתה את שלה, ותוך פחות מיממה הסרטון הפך ויראלי, עם 157 אלף צפיות יותר מ-2,000 שיתופים ברשתות החברתיות, ומאות תגובות תומכות וענייניות. וזה רק בפייסבוק. ככה מקדמים מסרים רציניים. וכל הכבוד למנהלת השיווק ומיתוג מעסיק של מיקרוסופט ישראל, שירלי הרמן, על המהלך. כשצריך לפרגן – אנחנו מפרגנות.

איך מסכמים יום אישה שכזה?

יום האישה הוא אחד ה-OBMים המכוננים שלנו. אנחנו תמיד אוהבות לראות את המאמצים של מותגים וחברות במשק להעלות נושאים הקשורים בקידום מעמד האישה. ובתור בית קריאייטיב, אנחנו תמיד אוהבות לראות את החברות שלוקחות צעד נועז קדימה כדי לעשות את זה.

אם יש לכם מסר שאתם רוצים לקדם בצעד נועז – דברו איתנו!