הפסיכולוגיה של העובד – מה מניע עובדים להתחבר לארגון שלהם?

בעולם העבודה של היום, תנאי העסקה הם כבר מזמן לא הדבר היחיד שחשוב לעובדים. בעקבות השינוי בהתנהגות הצרכנית שלנו לטובת צריכה יותר מודעת שגם עושה טוב לאנושות ולסביבה, אפשר לראות שמעסיקים מציעים לעובדים פוטנציאליים וקיימים ערכים מוספים שהם לא רק בדמויות של צרכים חומריים (למרות שגם זה חלק לא קטן מהשיקולים במציאת עבודה). הכל במטרה לגרום לעובדים להתחבר למה שהארגון עושה כדי לגרום להם לא לרצות לעזוב. אבל כשכל אחד מאיתנו מחפש משהו אחר במקום העבודה, לא תמיד קל למצוא את המכנה המשותף הנמוך ביותר שיכול לגרום לכולם להתחבר לארגון שלנו. אז איך בכל זאת עושים את זה?
jason-leung-60j0UB-Z_Yk-unsplash

האם אנחנו יותר מדי מפונקים? האם לא מספיקים לנו 24 טעמי גלידה? אנחנו חייבים גם שהעבודה שלנו לא תשעמם אותנו ושגם הבוס שלנו יסתחבק איתנו בהאפי האוור? אם עבדתם פעם בפס ייצור במפעל בסוף המאה ה-19, כנראה השאלות האלה לא רלוונטיות עבורכם. ובכל זאת, כשעולם העבודה רווי במעסיקים שמחפשים את הטאלנטים הכי מוכשרים, והטאלנטים יודעים שיש מלא אפשרויות בחוץ כשכל אחת יותר טובה מהשנייה – צריך לדעת איך לשמור על העובדים שלנו, ‘שלא יברחו’. כל החוכמה היא לדעת מה מניע את העובדים שלכם להישאר במקום העבודה שלהם, ואם ניקח את זה יותר רחוק – מה יגרום לעובדים שלנו לא לרצות לעזוב אותנו כשהצעה מגיעה ממקום אחר, כלומר להרגיש מחויבות לארגון שלנו. נכון שמדובר בעניין שהוא לרוב סובייקטיבי, הרי לכל אחד יש מערכת רצונות ואמונות משל עצמו, אבל בסופו של דבר כולנו בני-אדם, ולכולנו יש גם צרכים פיזיים שצריך לקיים. אם כך, מהם הגורמים שהכי עוזרים לנו להתחבר למקום העבודה שלנו?

העובד כיצור חברתי

האדם הוא יצור חברתי, כך אמר אלפרד אדלר, וחלק מהמניעים שלנו בעת קבלת החלטות קשורים לפן החברתי שטמון בנו. האדם שייך לחברה כפי שהחברה שייכת לו. אם כך, נוכל לומר שזה אך טבעי שאנשים תמיד יעדיפו להיות חלק מקבוצה מסוימת. אבל עם זאת, הבחירה של האדם למי להתחבר היא חופשית, וכמו כל קשר חברי בחיים – הכי נוח לנו להתחבר עם אנשים שקל לנו להזדהות איתם. מעבר לזה, גם יותר קל לנו להתחבר עם אנשים שאנחנו מרגישים שבאים לקראתנו ומקבלים אותנו.

עכשיו נשליך את זה על תרבות ארגונית – מקום עבודה עם ראש פתוח וגמישות מחשבתית שמקדש עבודת צוות הוא מקום מושלם בשביל ליצור הזדהות בקרב המועסקים. הפתיחות והגמישות המחשבתית של ארגון מאפשרת למועסקים להביע את עצמם ולקחת יוזמות. היא נותנת להם תחושה שרואים אותם, ושגם אם הם בורג קטן בתוך מכונה מפלצתית ומשומנת היטב, הבורג הזה הוא חלק אינטגרלי שהמכונה הזאת לא יכולה להסתדר בלעדיו. ומה לגבי עבודת צוות? ובכן, היא נותנת ביטוי פיזי לעובדה שהעובד הוא חלק ממשהו ושהתרומה שלו חשובה. מעבר לכך, עבודת צוות גם נותנת ביטוי לקשרי העבודה הבין-אישיים שנוצרים במהלך העבודה המשותפת. הרבה יותר קשה לנו לעזוב מקום עבודה אחרי שיצרנו קשרים אישיים עם אנשים שעבדנו איתם באופן צמוד.

צרכי העובד בתוך ומחוץ לארגון

האינסטינקט הראשוני שלנו כבני אדם הוא דאגה קודם כל לעצמנו ולקרובים אלינו. נכון, זה נשמע נורא, אבל זאת האמת. לא סתם במטוס מנחים בשעת חירום לקשור קודם את מסכת החמצן שלנו ורק אז לעזור לאחרים. אבל עם זאת, יש דברים שאנחנו לא יכולים לדאוג להם כשאנחנו חלק מארגון, והארגון חייב לדאוג להם עבורנו. החוכמה שלנו בתור מעסיקים היא לגרום למועסקים להרגיש את הדאגה הזאת. ברגע שאנחנו יודעים שדואגים לנו, הדבר הזה יוצר אצלנו תחושת הקלה שעוזרת לנו להתמקד בדברים שקשורים בעבודה שלנו, ולא בעניינים פרטיים. אנחנו רואים היום הרבה מאוד ארגונים גדולים שמספקים שירותים אישיים לעובדים שלהם שכל מטרתם היא לעזור לעובדים עם מטלות יומיומיות ולהתמקד בעבודה, שירותים כמו מכבסה או קייטנה לילדים בזמן חופשים. 

הרבה יותר קל לנו להתחבר לעצמנו מאשר לארגון, אבל עצם התחושה שאנחנו יודעים שהארגון דואג לנו למה שאנחנו צריכים תורמת לתחושה אצלנו שהארגון רואה אותנו בתור אנשים עם צרכים, ולא רק בתור פועלים שצריכים לספק את הסחורה.

העובד מזדהה עם ערכי הארגון

כבר כתבנו בעבר שתקשור ערכים הוא אחד הדברים החשובים ביותר במיתוג מעסיק. ערכי הארגון עוזרים לנו לדעת למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים. זה יכול לנבוע מתוך אג’נדות חברתיות, דאגה לעובדים, או אפילו תכונות אופי שמשתקפות בתרבות הארגונית ובמוצר שלנו. כל עוד אנחנו עושים משהו מתוך אמונה בו, זה הרבה יותר משכנע אותנו ללכת איתו קדימה. לכן כשארגון בוחר לפעול מתוך ערכים מסוימים, הרבה יותר קל לעובדים להזדהות עם הארגון, ושמה שמניע את הארגון הוא לא רק גלגול רווחים.

איך תדעו מה הערכים של הארגון שלכם? ובכן, ערכים ארגוניים לא קשורים רק לתרבות הארגונית הנוכחית. ערכים יכולים להשתקף גם בסיבה שבגללה הארגון שלכם הוקם מלכתחילה. בואו ניקח את עצמנו קצת אחורה בזמן – הרעיון מאחורי הקמת הארגון שלנו לא סבב סביב הקמת הארגון עצמו, אלא סביב פיתוח מוצר או שירות שיתרום לאנושות ויהפוך את החיים שלנו לטובים יותר. המייסדים של הארגון פעלו מתוך מניע מסוים, וכאנשים שתורמים להצלחת הארגון, הרבה יותר קל לנו להתחבר אליו כשאנחנו יודעים מה עומד מאחורי הקמתו ואת המטרה הכללית שלשמה אנחנו פועלים.

העובד רוצה לדעת מה קורה סביבו

אחד הדברים שאפשר לומר על בני אדם הוא שאנחנו סקרנים מטבענו. תמיד אנחנו רוצים לדעת מה קורה סביבנו ולא להישאר באפלה. הרצון להיות מודעים כל הזמן קיים גם במקום העבודה שלנו. בארגונים גדולים קל מאוד ללכת לאיבוד ולא להיות מודעים לתהליכים שקורים מעבר לתחום העיסוק האישי שלנו. ברגע שעובדים מכירים את כל שרשרת הפעולות שעומדת מאחורי הארגון ויודעים למצב את עצמם בתוכה, הם מקבלים פרופורציות ומודעים לחשיבות העבודה שהם עושים בתוך הארגון וההשפעה שלהם בתוכו.

אבל המודעות לסודות הארגון לא עוצרת כאן. כל תהליך בתוך הארגון קורה מסיבה כלשהי, בין אם הוא קשור לפיתוח המוצר או לקידום הארגון עצמו. חשוב לשקף לעובדים את מה שקורה בתוך הארגון, כי כשיודעים מה עומד מאחורי כל מהלך שנעשה בתוך הארגון, אנחנו יכולים לקבל אותו מתוך נקודת מבט רציונלית. כבר בתור ילדים, אנחנו יודעים שכל דבר ביקום קורה מסיבה כלשהי, וששום דבר לא נע מעצמו. כשאנחנו רואים את העקרון הזה מיושם במקום העבודה, אנחנו יכולים לתפוס אותו בתור משהו הרבה יותר טבעי ונגיש, ולא בתור מוסד ענק ומסתורי שחוקי היקום לא חלים עליו.

העולם הפנימי של כל אחד ואחת מאיתנו הוא מורכב, ולא כולנו מחפשים את אותם הדברים בחיים, בטח שלא במקום עבודה. כשמדובר בארגונים גדולים המונים עשרות, מאות ואף אלפי עובדים, לא תמיד אפשר לגרום לכולם להתחבר למה שאנחנו עושים. אבל בסופו של דבר, מה שגורם לנו לא לרצות לעזוב את מקום העבודה שלנו הוא החיבור אליו. החיבורים האמיתיים בחיים שמצליחים להחזיק זמן רב הם חיבורים עמוקים ורגשיים, כאלו שנובעים מתוך הזדהות אמיתית עם האדם שנמצא בצד השני.

אם אתם רוצים לדעת איך לגרום לעובדים שלכם להתחבר לארגון שלכם – אנחנו תמיד כאן כדי לעזור!