שימור עובדים

שימור עובדים, כשמו כן הוא – תהליך שבמהלכו ארגון או חברה שמים דגש על שימור העובדים שלהם, כלומר על החזקתם בארגון, לאורך זמן מסוים. יותר ויותר עסקים מתחילים להשקיע בזה מתוך הבנה כי יש יתרונות רבים בהישארות עובדים ותיקים ואיכותיים במקום העבודה. אם כן, בעמוד הזה ננסה להסביר קצת למה בכלל כדאי לשמר עובדים, מהן הדרכים הבסיסיות להתחיל בתהליך ומהי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, אז בואו נתחיל!
tim-mossholder-GOMhuCj-O9w-unsplash

עובד חדש או ותיק?

ובכן, השאלה אם כדאי להשקיע בשימור עובדים איכותי בעסק תלויה ביחס בין היתרונות והחסרונות שאנו מקבלים מעובד חדש אל מול עובד ותיק.

  • בואו נשים את הדברים על השולחן – עובדים ותיקים יעילים הרבה יותר מעובדים חדשים. הם כבר מכירים את הארגון על כל פניו, הם יודעים את התהליכים במסגרת העבודה, והם גם עושים הכול מהר יותר, כי אצלם העבודה היא כבר עניין של שגרה. אם מסתכלים על זה מתוך נקודת מבט של עקומת למידה – עובדים ותיקים כבר נמצאים בחלק התלול שלה, וככל שהזמן עובר הם לומדים מהר הרבה יותר. עובדים חדשים לעומת זאת, ולא משנה אם יש באמתחתם ניסיון של עשרות שנים בתחום או שהם מגיעים כדף חלק לחלוטין – לעולם לא יצליחו לספק את אותה כמות העבודה של עובד ותיק ומיומן, וזאת משום שאין להם ניסיון במקום הספציפי, והם זקוקים לזמן למידה.

  • עובדים ותיקים אשר מחליטים להישאר בארגון למעשה חוסכים זמן וכסף למחלקת משאבי אנוש, למנהלים ולארגון בכללותו. אין ספק שגיוס עובדים חדשים לעבודה היא משימה מורכבת ומאתגרת – ולא קל, בלשון המעטה, למצוא עובדים שיתאימו מכל הבחינות לעבודה. כאשר משמרים את העובדים הוותיקים למעשה מוותרים על התהליך הארוך של הגיוס ומתמקדים בדברים חשובים אחרים. נוסף על כך, הארגון צריך לשלם משכורת לעובד חדש שהתפוקה שלנו נמוכה בהרבה משל עובד ותיק וכן בזמן שהוא נמצא בהדרכות ובשיעורים המועברים ע”י העובדים הוותיקים (שבזמן הזה לא מספקים את הסחורה). כך, למעשה, נוצר מצב שהארגון מוציא יותר כסף עבור פחות תמורה שהוא מקבל מהעובד.

  • התחלפות עובדים מוגברת בארגון לא רק עשויה להשפיע לרעה מבחינה מקצועית וכלכלית – אלא גם על ההווי שבין שאר העובדים בחברה. שימור עובדים יכול ליצור סביבה מקצועית וחברתית יציבה, ולסייע ביצירת קשרים שיכולים להיטיב לא רק עם רווחת העובדים והאווירה שבארגון – אלא גם על איכות העבודה. בחברות בהן ממוצע הוותק של עובדים הוא יותר גבוה, אפשר לראות שיש הרבה יותר הווי אנושי בתוך האווירה הכוללת, הן המקצועית והן האישית. עם זאת, אנחנו לא מצפים מכל בן אדם להתחבר עם כולם – אבל כשעובדים הרבה זמן ביחד, מערכת היחסים הרבה יותר מבוססת, ואם נחזור לסעיף הראשון, כשמכירים קולגה יותר זמן, העבודה המשותפת היא גם הרבה יותר חלקה, מהירה ויעילה. וככל שמועסקים נקשרים יותר לאנשים שהם עובדים איתם, כך יהיה להם יותר קשה לעזוב.

  • נוסף על כל סיבות אלו, אשר מהוות יתרונות בשימור עובדים, אפשר להצביע גם על יתרון אפשרי בגיוס עובדים חדשים. קליטת עובד חדש או מספר עובדים חדשים יכולה להביא ליצירת תהליכי עבודה חדשים ויעילים וכן למשב רוח רענן ארגון. מדובר בהזדמנות שלכם לקבל אינפוט חיצוני על כל הנעשה בתוך הארגון, ולהיעזר בעובדים החדשים לטובת שיפור המנגנונים הקיימים. לעובדים ותיקים כבר יש את ההרגלים שלהם, לכן עין חיצונית היא תמיד דבר טוב לצורך התבוננות פנימית. עם זאת, אפשר לקבל את היתרונות האלו בעבודה ממוקדת וביצירת מרחב עבודה אטרקטיבי, במיוחד באמצעות אסטרטגיית מיתוג מעסיק לדוגמה, כך שגם במקרה זה גיוס עובדים איננו הכרחי.

אסטרטגיה לשימור עובדים

אז אחרי שהבנו כי שימור עובדים הוא חשוב ביותר לצורך שמירת מערך העובדים היעיל והוותיק בארגון – ננסה להבין כיצד עושים את זה נכון. הינה כמה טיפים ודרכים לשימור:

יצירת חיבור בין העובדים

נראה שאין עובד שלא נהנה מסביבת עבודה נעימה וחברתית – מדובר באחד הדברים שגורמים לעובדים להרגיש שייכות לארגון, ליהנות מאווירה טובה ונעימה במקום העבודה, וליצור קשרים חברתיים שיישארו איתם עוד שנים. אם כן, צעד חשוב בשימור עובדים הוא יצירת חיבור בין העובדים, גיבוש ודאגה לסביבת עבודה חברתית ואפקטיבית. אז איך עושים את זה? ערבי גיבוש, האפי האוור, הכשרות משותפות, ישיבות צוות, שיחות וכך הלאה.

חשיבות העובד

שימת דגש על חשיבות כל עובד ועובד בארגון היא חשובה במיוחד. מה הכוונה כאן? ובכן, ברמה הבסיסית חשוב להקנות לעובדים את התחושה כי הם חשובים לארגון ומוערכים די הצורך. אחת הדרכים להראות זאת היא באמצעות פיתוח עובדים, תהליך שבו אתם מעבירים להם ידע מקצועי חשוב, ובכך שמים דגש על הפיתוח המקצועי והאישי שלהם. עובדים רבים עוזבים את מקום העבודה שלהם משום שהם מרגישים שאינם מוערכים מספיק – ועל כן חשוב לוודא שהם מקבלים את מעטפת התמיכה המדויקת ביותר.

תמריץ כספי

אומנם המרכיב של השכר הופך לקצת פחות קריטי בשנים האחרונות, ואת מקומו תופסים פרמטרים כמו אפשרות קידום ויציבות תעסוקתית – אבל אין ספק בכלל שזהו אולי אחד הדברים החשובים ביותר במקום העבודה. עובדים המשתכרים נמוך מדי ביחס למשרה שלהם בשאר המשק עשויים להרגיש ירידה במוטיבציה, ובהתאם היכולות המקצועיות שלהם יכולות להיפגם – ובסופו של דבר הם יתפטרו. שיפור תנאי שכר יכולים להתבטא כמובן בהעלאת השכר, אבל גם בבונוסים בשל הצטיינות והישגים בעבודה.

שימור עובדים אצל המומחים

שימור עובדים טוב מתחיל בכמה צעדים בסיסיים, כפי שכבר ציינו – אבל שימור עובדים מקצועי ואיכותי, כולל אסטרטגיה הנבנית בהתאם לצרכים של הארגון שלכם וכוח האדם, וכן ליווי מקצועי לאורך כל הדרך, אפשר לקבל עם חברה המתמחה בתחום. מהאפשרות הזאת, לצד כמה וכמה אמצעים נוספים שיהפכו את הארגון שלכם ליעיל, אפקטיבי ולמושלם עבור כל עובד ועובד, תוכלו ליהנות אצלנו, ב-brainnu. אנו למעשה חברת קריאייטיב מובילה בתחומה, שלוקחת עסקים לשלב הבא, ומספקת פתרונות מעשיים ותהליכים יעילים כדי להפוך אותם למקום מוצלח וטוב יותר עבור העובדים. כל זאת, באמצעות אפיון מדויק של הצרכים שלכם ויצירת תוכנית עבודה שתביא תוצאות.

לסיכום

שימור עובדים, לצד פיתוח עובדים והליכים נוספים המתקיימים, בין השאר, כחלק ממיתוג מעסיק – הם חיוניים במיוחד ליצירת מרחב אפקטיבי ויעיל בארגון שלכם, לחיסכון בעלויות, לשיפור התדמית של העסק ועוד ועוד. אם אתם מרגישים שאתם לא משקיעים מספיק בנושא, או שאתם רק בתחילת הדרך – אל תתפשרו על הטוב ביותר, וצרו איתנו קשר עוד היום. אנחנו נדאג שהעובדים האיכותיים והוותיקים שלכם יישארו אצלכם 😊

בהצלחה!